Acasă Blog Stiri Radeon RX 7700 XT și Radeon RX 7800 XT review – superioritate clară în fața NVIDIA
Radeon RX 7700 XT și Radeon RX 7800 XT review – superioritate clară în fața NVIDIA

Radeon RX 7700 XT și Radeon RX 7800 XT review – superioritate clară în fața NVIDIA

În ultimii ani, senzația mea este că AMD duce o luptă cu foarte puțini sorți de izbândă împotriva NVIDIA. Deși în teorie premisele sunt bune pentru o bătălie echilibrată, cel puțin bazat pe experiența tehnologică a celor de la AMD (și aici aș menționa doar chiplet design și FSR, concurent direct pentru DLSS), în practică tabăra roșie nu reușește să găsească niciun selling point atractiv pentru consumatori – n-o spun eu, o spun vânzările.

Astfel, conform ultimului Steam Survey, pe august, plăcile de la NVIDIA domina categoric piața, cu un amețitor 75% din totalul sistemelor cu Steam instalat. AMD este la 16%, restul fiind plăci Intel. Dacă e să analizăm mai atent studiul, cea mai răspândită placă video AMD apare abia pe locul 25 (asta dacă nu punem la socoteală APU-urile) și este… Cine crezi? RX580. Da, o placă lansată acum 6 ani. Dacă e să ne concentrăm doar pe plăcile din generația curentă, cea mai populară placă de desktop este de la NVIDIA, și anume RTX4070Ti, prezentă pe 0,83% din totalul sistemelor. Nu-i o cifră prea mare, dar dacă ne uităm și la prima plasată de la AMD din generația nouă, 7900XTX, vedem în dreptul ei un procent de 0,23% din totalul sistemelor.

Concluziile acestui studiu? AMD nu doar că are foarte mult de recuperat per total, dar suferă puternic și pe zona medie-superioară, acolo unde găsești plăci precum RX 6700XT, RX6800 sau RTX4070/4070Ti. Așa că lansarea asta destul de târzie a lui Radeon 7700XT și 7800XT, teoretic corespondenții lui 4070, respectiv 4070Ti, a fost așteptată cu sufletul la gură de noi, ăștia naivii, care încă mai sperăm să existe concurență pe piața plăcilor video.

Înainte însă să vă vorbesc despre plăci, aș vrea să vorbim un pic despre denumiri. Se pare că AMD joacă alba-neagra cu denumirile (non XT, XT, XTX), ceea ce face mult mai dificilă identificarea segmentului din care face parte fiecare din plăci. De exemplu, AMD consideră 7800XT ca fiind succesorul lui RX 6800, nu 6800XT, cum ar fi sugerat denumirea. Schimbările astea sunt foarte derutante pentru un utilizator care nu este la curent cu ele și, per total, dăunează imaginii de marcă a AMD.

 

Trecând peste asta, hai să vedem totuși în ce segment intră RX 7800XT. Fiind un succesor pentru RX 6800, noua placă de la AMD se bate cu RTX 4070, nu cu 4070Ti. Similar, RX 7700XT concurează cu RTX 4060Ti. Confusing, isn’t it? Situația este mai interesanta când vorbim de prețuri, dar ajungem la subiectul ăsta mai încolo. Pentru început, să vorbim despre arhitectură.

Specificațiile plăcilor RX 7700XT și RX 7800 XT și tehnologiile folosite

Atât Radeon 7700 XT, cât și Radeon RX 7800 XT, sunt bazate pe aceeași arhitectură grafică RDNA3 ca și restul seriei RX 7000 și exploatează nodul de producție EUV de 5 nm în locurile unde contează cu adevărat – unitățile de calcul și celelalte componente pentru randare. Plăcile utilizează noul core Navi 32, bazat pe tehnologia chiplet, la fel ca Navi 31, care alimentează seria RX 7900. Designul chip-ului este unul hibrid, cu elemente realizate pe tehnologia de 6nm și elemente pe 5nm. AMD a ales această abordare pentru a maximiza utilizarea fabricii sale pe nodul de producție mai avansat de 5 nm. Astfel, au identificat componente specifice ale GPU-ului care beneficiază cel mai mult de acest nod mai nou – practic toate componentele de calcul – și componente care nu beneficiază la fel de mult, cum ar fi memoria Infinity Cache și controlerele de memorie GDDR6. Acestea sunt realizate sub formă de nuclee de memorie cache (MCD-uri) pe nodul mai vechi de 6 nm.

Pe Navi 32 avem patru astfel de nuclee, în comparație cu șase pe Navi 31, fiecare cu un segment de 16 MB din cele 64 MB ale Infinity Cache și o interfață de memorie GDDR6 de 64 de biți. Hai să ne uităm mai pe larg asupra întregii serii 7000, mă rog, tot ce s-a lansat până acum.

Este o abordare foarte interesantă, dacă ne uităm la diferențele dintre 7700 XT și 7800 XT. RX 7800 XT folosește întreg procesorul Navi 32, are patru MCD-uri (Nuclee de Memorie Cache), în timp ce RX 7700 XT dezactivează șase unități de calcul și un MCD. În ceea ce privește specificațiile teoretice, RX 7800 XT are cu doar 6% mai multă putere de calcul GPU decât 7700 XT, dar beneficiază de 44% mai multă lățime de bandă a memoriei și o capacitate a memoriei cu 33% mai mare. Consumul teoretic este cu doar 7% mai mare și toate astea vin cu o diferență de preț relativ mică între RX 7700 XT și RX 7800 XT. Încă dinainte să mă apuc de teste, am deja un favorit.

Dacă le comparăm cu generația precedentă, atât RX 7700 XT cât și sora ei mai mare au, paradoxal, mai puțină memorie cache. RX 6700 XT avea 96 MB cache (versus 48 MB pe 7700XT) iar RX 6800 avea 128 MB (versus 64 MB la RX 7800 XT). Totuși, memoria cache de pe plăcile noi folosește a doua generație a tehnologiei Infinity Cache, ceea ce îi permite să fie semnificativ mai rapidă. Astfel, dacă RX 6700 XT avea o lățime de bandă de 1278 GB/s, la RX 7700 XT memoria cache are o viteză de transfer maximă de 1995 GB/s (atenție, vorbim de lățimea de bandă a memoriei cache). Similar, RX 7800 XT vine cu o lățime de bandă de 2708 GB/s, versus 1432 GB/s la RX 6800.

Dacă ne uităm și la consum, ambele plăci consumă mai mult ca generația precedentă. Sigur, creșterile nu sunt mari, de la 230W la 245W pentru RX 7700 XT și de la 250W la 263W pentru RX 7800 XT, dar dacă compari valorile astea cu tabăra verde, lucrurile nu stau grozav. Dar destul cu hardware-ul, să vedem și pe partea software cu ce se laudă noile plăci.

În cadrul evenimentului de lansare pentru Radeon RX 7800 XT și RX 7700 XT, AMD a dezvăluit (finally) mult așteptatul FidelityFX Super Resolution 3 și Fluid Motion Frames. FSR 3 se vrea un rival tehnologic al NVIDIA DLSS 3 cu Frame Generation. Premisa ambelor tehnologii este aceeași – să dubleze practic ratele de cadre prin generarea de cadre intermediare fără a le trece prin întregul proces de randare grafică.

Diferența între FMF și Frame Generation este că, în timp ce NVIDIA utilizează un component hardware numit accelerator de flux optic (optical flow accelerator) și inteligența artificială a GPU-ului pentru a genera un cadru intermediar fără a implica întregul proces de randare grafică, FMF utilizează o parte a procesului de randare grafică pentru a aproxima cadrele interpolate. Așa cum se întâmplă și cu Frame Generation, FSR 3 FMF adaugă o mică latență. NVIDIA contracarează acest neajuns cu Reflex, în timp ce AMD folosește Radeon AntiLag+.

Un avantaj major al lui Fluid Motion Frames față de Frame Generation este că funcționează pe orice GPU DirectX 12 modern care suportă procesare asincronă (async compute), deoarece nu necesită un component hardware specific așa cum necesită Frame Generation. Dacă ar fi să fiu răutăcios până la capăt cu NVIDIA, este exact același comportament pe care îl vedem și în cazul monitoarelor: FreeSync nu necesită hardware dedicat, pe când tehnologia G-Sync necesită. De aceea vei și găsi mai multe monitoare care suportă FreeSync (și la un preț mai ok) decât cele care suporta G-Sync.

Revenind la FSR3, AMD mai spune că toate GPU-urile Radeon de la RX 5700 în sus și toate GPU-urile GeForce de la seria RTX 20 ar trebui să suporte FSR 3 Fluid Motion Frames. De asemenea, integrarea cu jocurile este la fel de ușoară ca în cazul FSR 2. Primele jocuri care implementează FSR 3 Fluid Motion Frames ar trebui să apară în toamna anului 2023. AMD lucrează și la extinderea Fluid Motion Frames la nivel de driver, care permite upscaling-ul performanței și pentru jocurile care nu suportă FSR. Să vă reamintesc cât de închis și greu de implementat este DLSS3 în jocuri? Aici e o discuție mai lungă, pentru că, cel puțin până acum, abordarea NVIDIA a avut rezultate mai bune din punct de vedere calitativ.

MAi menționez și că plăcile suportă DisplayPort 2.1, sunt capabile de encoding AV1 și au, ca și celelalte plăci din seria 7000, acceleratoare AI dedicate.

Design și construcție

AMD a ales să nu construiască o versiune de referință pentru RX 7700 XT, doar pentru RX7800 XT. Noi am primit oricum variantele 3rd party de la ambele, mai exact Sapphire Pulse RX 7700 XT și Gigabyte RX 7800 XT Gaming OC, deci niște implementări care se găsesc deja pe piața noastră, nu OZN-uri. Să le luăm pe rând, începând cu preferata mea, 7800 XT.

Versiunea Gaming OC de la Gigabyte a fost mereu mijlocul lor de gamă, între variantele Windforce sau Eagle și versiunile Aorus. Astfel, beneficiem de un radiator sănătos, ajutat de trei ventilatoare, de o urmă de RGB (logo-ul Gigabyte) și de patru ieșiri – două HDMI și două Display Port.

Ambele plăci ocupă trei sloturi, cum de altfel ne-am obișnuit în ultima vreme  de la plăcile de la mid-range în sus. Cumva sunt bucuros că nu am primit o versiune de referință, și asta v-o spun prin prisma răcirii. Placa Gigabyte măsoară 302 mm lungime, 130 mm lățime și are o grosime de 56 mm față de 267 mm lungime, 110 lățime și 50 mm grosime. Unde mai pui că versiunea de referință are doar două ventilatoare. Revenind la Gigabyte, backplate-ul este metalic și are thermal pads care fac contact cu placa. Ca de obicei la plăcile Gigabyte, avem și găuri pentru șuruburi în capătul plăcii pentru montarea de bracket-uri anti-sag, dar din păcate nu avem în pachet și bracket-ul.

Trecând la sora mai mică , Varianta Pulse de la Sapphire este oarecum entry-level în gama producătorului, deci nu te poți aștepta la cea mai bună răcire sau la cine știe ce extravaganțe. Totuși, designul mi se pare foarte ok: placa este dual-fan, cu dimensiuni de 280 x 129 x 53 mm, radiatorul este destul de mare, backplate-ul este tot metalic și ajută și el la răcire iar gabaritul plăcii o face potrivită și pentru carcase mai mici.

Pentru cei cu surse mai vechi, mă bucur să raportez că AMD nu a reinventat apa caldă în ceea ce privește conectorii: ambele plăci vin cu 2 x 8 pin PCIE, conectorii tradiționali care existau și pe vremea lui RX 580. Per total, mi se par implementări reușite, cel puțin prin prisma designului. Nu prea mai sunt multe de spus aici – performanțele termice și sonore sunt cele care contează, iar pe astea le voi evalua imediat.

 

Rezultatele în teste pentru RX 7800 XT

Hai că am ajuns și la partea care ne interesează mai mult: testele. Încep cu testele sintetice, pentru cine vrea să fixeze plăcile asta noi într-un top. Am efectuat o suită de teste destul de mică, atât pentru benchmark-uri sintetice cât și în jocuri, pentru că plăcile ne-au ajuns extrem de târziu (de aceea venim și atât de târziu cu acest review, de fapt).

Am testat cu două programe: 3D Mark și Blender, pentru a vedea, cel puțin în teorie, cum se descurcă RX 7800 XT în sarcini de gaming și în cele de productivitate. În gaming, RX 7800 XT a scos niște scoruri foarte interesante, în cele mai multe cazuri mai mari decât cele obținute de placa pe care o are în vizor, RTX 4070. În Blender însă, scorurile sunt foarte departe de RTX 4070 și de sora mai mare RX 7900 XT. Am pus în tabel atât concurența directă, cât și RX 6800, pentru a vă face o idee cam unde se plasează RX 7800 XT ca performanțe. Testele au fost făcute pe un sistem AM5, cu un Ryzen 9 7950X și 32 GB de RAM la 6000 MHz.

Rezultatele din testele sintetice sunt confirmate și în gaming, acolo unde RX 7800 XT are un avans confortabil față de RTX4070 și RX 6800. Am testat placa în patru jocuri, cu setările „în blană”, la două rezoluții, 2K (sau QHD) și 4K. Am testat și cu RayTracing în trei dintre jocuri, pentru că tehnologia asta devine tot mai răspândită și este implementată în cele mai multe jocuri nou-apărute. Am adăugat în tabel și RX 6800, ca să vedem progresul de la o generație la alta, dar și RTX 4070, concurentul direct.

Ziceam că RX 7800 XT învinge clar, dar depinde și de joc. De exemplu, în Metro Exodus, RTX 4070 a reușit să învingă RX 7800 XT, dar din cele patru jocuri testate, RTX4070 a avut mai multe FPS doar în unul. Situația s-a schimbat dramatic atunci când am activat Ray Tracing. RX 7800 XT a fost învinsă în acest caz fără drept de apel, la toate rezoluțiile și în toate jocurile testate, diferențele față de RTX 4070 fiind în unele cazuri și de 30% (în minus, desigur). Iată și rezultatele.

Concluziile sunt destul de clare, zic eu. Cu excepția cazurilor în care Ray Tracing este un must pentru tine, RX 7800 XT este placa mai bună. Nu se atinge de RTX 4070 Ti, de asta se ocupă RX 7900 XT, dar din ce am testat, RX 7800 XT se plasează clar peste RTX 4070 la performanță în jocuri fără Ray Tracing. Și progresul față de generația anterioară este unul vizibil, asta dacă acceptăm faptul că RX 7800 XT ar fi succesorul lui RX 6800, nu al lui 6800 XT.

Voi atinge un pic și subiectul temperaturilor și al puterii consumate. Mă așteptam ca temperaturile să fie bune, dat fiind că vorbim de o versiune third-party a plăcii. Totuși, temperaturile au fost chiar mai bune decât speram:

Păi mă scuzați, dar ultima oară când am văzut temperaturi atât de scăzute a fost la testul lui RTX 4090 FE, care are un cooler cât caloriferul meu de-acasă. Bine, nu că ăsta de pe 7800 XT ar fi mai mic. În gaming, temperaturile au fost chiar un pic mai jos de atât (60-61 de grade Celsius). Totuși, puterea maximă consumată (251W față de 193W la RTX 4070) arată că plăcile AMD nu au eficiența celor de la NVIDIA.

Nivelul de zgomot l-aș caracteriza ca fiind destul de scăzut. Pe un open bench, cu urechea la mai puțin de un metru de placă, zgomotul nu a fost nicio secundă deranjant. Dacă lipești urechea de placă, se aude și un coil whine, dar este cu siguranță insesizabil când placa este în carcasă.

Am testat un pic și Sapphire Pulse RX 7700 XT, că doar nu vă lăsam așa, în aer. În cazul acesteia, am adăugat în comparație două plăci relevante: RTX 4060Ti 8GB și RX 67000 XT. Iată și rezultatele în testele sintetice:

Văleu maică, ce rușinică îi dă lui RTX 4060Ti! Ba chiar 7700 XT reușește să se apropie periculos de mult de RTX 4070, depășind-o pe alocuri în situații în care rasterizarea e pe primul loc. In Port Royal, un test modern, unde se folosește și Ray Tracing, RX 7700XT nu mai e așa obraznică, dar tot depășește RTX 4060 Ti, cu un avans de 10%. Se traduce asta și în jocuri? Cam da. Nu am testat decât două titluri aici, Cyberpunk 2077 și Red Dead REdemption, ambele în 2K și 4K, iar în Cyberpunk am activat și Ray Tracing, just for fun, deși mi-era clar că placa n-o să facă față nici în 2K.

Este clar chiar și din aceste puține rezultate că NVIDIA trebuie să regândească serios prețurile dacă vrea să nu piardă market share pe zona lui Radeon RX 7700 XT. Nu am testat versiunea de 16GB a lui RTX 4060Ti, dar mă îndoiesc că ar fi schimbat ceva din concluziile mele. Poate în zona de 4K să fi fost ceva mai bună, dar în rest… Win pentru echipa roșie.

O a doua concluzie clară este că RX 7700 XT nu este placă de 4K. Chiar și în 2K, placa se apropie uneori periculos de mult de limita de 60 FPS, deci eu aș recomanda placa asta în special pentru 1080p. Să vă mai zic un pic și de temperaturi și consum.

Consumul stă tot în zona 230W (valoare maximă) și tot este foarte departe de ce reușește NVIDIA. Chiar și comparată cu RTX 4070, placa consuma mai mult, ceea ce… mă rog, mă așteptam. NVIDIA este campionul eficienței, fără urmă de îndoială. La temperaturi stăm foarte bine, însă. Sapphire Pulse RX 7700 XT este mai mult sau mai puțin în aceeași zonă de temperaturi ca și Gigabyte RX 7800 XT Gaming OC, iar asta e o veste foarte bună ținând cont că răcirea este mai mică și vorbim de o soluție dual-fan.

Și acum să trecem la partea interesantă pentru toată lumea, prețul. Inițial voiam să vorbesc despre MSRP, sau prețul recomandat de producător, dar știți bine că în Europa și în special în țări ca a noastră, MSRP-ul este doar o glumă și prețul este dictat de alți factori. M-am uitat în ofertele retailerilor de la noi, punând ca criterii prezența plăcilor în stoc și gama de preț 2500-3500. Evident, lista a început cu RTX 4060 Ti, care se găsește pe la 2500-2600 lei destul de ușor. Primul RX 7700 XT l-am găsit pe la 2700 lei, ceea ce , ținând cont că RX 7700 XT cam demolează RTX 4060 Ti, sună destul de bine. La același preț apare și RTX 4060Ti cu 16 G. Posibil să mai scadă prețurile la NVIDIA, însă momentan, RX 7700 XT este fix unde ar trebui să fie ca preț.

RX 7800 XT apare cu cel mai mic preț undeva la 3000 lei, cam la același preț cu RX 6800 XT. Între 7800 XT și 4070 (care apare pe la 3250 lei) sunt deci minim 250 lei, o sumă cu atât mai importantă cu cât rezultatele favorizează placa AMD. De la 3200 lei în sus, vedem doar RTX 4070.

Concluzia mea este că RX 7800 XT reprezintă o ofertă foarte bună în segmentul mid-range, și pe lângă randamentul bun raportat la prețul plătit, placa pune presiune și pe echipa verde, pe RTX 4070. Radeon RX 7700 XT, deși ca raport FPS / preț este inferioară lui RX 7800 XT, este totuși o propunere foarte bună în comparație cu 4060 Ti, mai ales pentru jocuri rasterizate. Asta înseamnă că am putea vedea niște ajustări de preț în următoarea perioadă de la NVIDIA, asta dacă le mai pasă vreun pic de concurență. Fără a fi ceva revoluționar, lansarea plăcilor 7700 XT și 7800 XT este un pas timid în direcția bună: cea de a oferi utilizatorilor produse mai performante, la prețuri ok.

 

Articol Preluat: ZonaIT

Abonează-te la Newsletter

PARTENERI